Vandaag heb ik heb mij aangemeld bij LibraryThing om een virtuele boekenkast samen te stellen en deze weer te geven op mijn weblog. Van een aantal boeken die ik wilde invoegen was helaas geen omslag. Deze heb ik er dan ook niet in staan.
Zo heel veel boeken heb ik niet meer. Maar één van de vele leuke dingen van het werken in de bieb is natuurlijk dat ik heel veel boeken tot mijn beschikking heb. Voor deze boeken is al een digitale catalogus. Over catalogus gesproken, jaren geleden heb ik als medewerkster van de catalogiseerafdeling (van de Erasmus Universiteitsbibliotheek) samen met anderen, de kaartcatalogus ingevoerd. Een leuke tijd, en wat is er veel veranderd sindsdien.
Maar goed, de toepassing van LibraryThing voor de bibliotheek is duidelijk. Door het toevoegen van codes, kan de bibliotheekcatalogus aangevuld worden met afbeeldingen, recensies en tags.
Door de invoering van cWise kunnen leners hun eigen boekenplankjes aanmaken en die met anderen delen, een eigen profiel inrichten, 'vrienden' maken, groepjes vormen, het profiel van een ander bekijken (als deze dat toestaat) en communiceren. Het systeem kan leners met gelijke interesses bij elkaar brengen.
klik hier voor mijn boekenlijstje


Door het toevoegen van Librarything aan je catalogus haal je een schat aan informatie binnen. Een verrijking van je catalogus met recensies, discussie etc. In de Aquabrowser is die koppeling al gemaakt. Naar mijn weten is dat in CWise nog niet mogelijk.
BeantwoordenVerwijderenLibrarything is niet alleen op de Nederlandse markt gericht. Natuurlijk is er hierdoor een schat aan informatie beschikbaar maar zullen er ook items zijn die (nog) niet in Nederland beschikbaar zijn. De Boekensalon is hiervoor een handige aanvulling.
BeantwoordenVerwijderenGrappig, ik zag op LibraryThing dat wij 1 boek delen, Vinexvrouwen.
BeantwoordenVerwijderenMag ik vragen hoe jij je boekenlijstje in je blog hebt gekregen?
@Thea ja hoor, dat mag :)
BeantwoordenVerwijderenDe afbeelding van mijn LibraryThing account gekopieerd, opgeslagen en toegevoegd aan mijn blog.
En de link heb ik ook gekopieerd en toegevoegd.