Vanavond (en al eerder) beziggehouden met de online muziek last.fm. Geweldig ! Je blijft luisteren en ontdekken :)
Een prettige manier om de muziek te luisteren die je leuk vindt. Het grote voordeel boven de radio? Geen onderbreking door geklets en/of reclame.
Grappig hoe alles weer met elkaar verbonden is. De muziek die ik op dit moment beluister via last.fm komt weer van YouTube, een site die ik vaak gebruik. Zie ook mijn Ding 18: YouTube.
De betekenis van deze site voor onze bibliotheek: het bemiddelen in de informatie, zodat leners de cd kunnen bestellen met een bibliotheekpas.
Spotify is een programma dat je moet downloaden, geeft dan toegang tot een database van miljoenen nummers.
Spotify en Shazam werken sinds kort samen. Shazam is een dienst die nummers herkent door te luisteren. Je zet de app aan en na een paar seconden vertelt hij welk liedje je hoort. Voortaan kun je vervolgens met één klik dat nummer beluisteren in Spotify op je iPhone bijvoorbeeld. Zie ook mijn Ding 17: Mobiel Internet.
Tegen betaling is die mogelijkheid op je mobiel aanwezig. De gratis variant (met reclame) laat dat niet toe.
BeantwoordenVerwijderenHet zou mooi zijn als Muziekweb en Spotify zouden kunnen samenwerken. De CDR heeft zulke bijzondere muziek gedigitaliseerd, dat vind je nooit allemaal terug in Spotify. En daarbij lijkt het me een mooi service als de cd's van de bibliotheek via de catalogus voor te beluisteren zijn. Heb je ook al gezien dat er bibliotheken zijn die experimenteren met Spotify en er hun laatste aanwinsten opzetten.
Zo dat klinkt onwijs goed Juding! ik kijk uit naar ding 20, heb veel gehoord over Spotify...maar heb nog wat dingen in te halen.
BeantwoordenVerwijderen:-)
Wat zo leuk is aan last.fm is dat je ook hier weer terug kunt in de tijd en via de voorkeurlijstjes van andere liefhebbers weer eens op andere muziek stuit. Hou ik van. Delen die kennis!
BeantwoordenVerwijderennog een leuk weetje: lady gaga schijnt de meest verwijderde artiest te zijn op last.fm
BeantwoordenVerwijderenspotify moet ik ook nog uitproberen, maar lijkt me erg leuk:)