De sociale aspecten van de catalogus. Om te beginnen het aanbieden van de collectie via het netwerk. Leden en niet-leden van de bibliotheek kunnen thuis rustig de catalogus bekijken en leden kunnen bovendien ook materialen reserveren of verlengen vanaf hun (oncomfortabele) bureaustoel of de (comfortabele) bank. En natuurlijk tags en/of recensies toevoegen en discussies volgen via onze nieuwe cWise catalogus. Kan de lener het materiaal niet binnen de vestiging vinden dan is het mogelijk om in de catalogi van Noord- en Zuid Holland verder te zoeken, via de Aquabrowser. Deze zet je trefwoord in een middelpunt met daar omheen allerlei verwante termen. Je kunt zoeken naar boeken, websites, kranten en muziek.
In mijn Blog 19: Online Boekenkast vertelde ik dat ik op de catalogiseerafdeling van de UB heb gewerkt. Daar heb ik de kaartcatalogus in de computer ingevoerd met gebruikmaking van Pica, heet nu OCLC. Het OCLC, Online Computer Library System, biedt toegang tot media in alle bibliotheken ter wereld in het netwerk. Het GGC is het Gemeenschappelijk Geautomatiseerd Catalogiseersysteem, bij deze kunnen bibliotheken in één gemeenschappelijke database werken aan het onderhoud van hun catalogi. Deze samenwerking is gebaseerd op het principe dat een titelbeschrijving slechts één keer wordt ingevoerd en daarna door alle bibliotheken gebruikt kan worden. Het NCC is de Nederlandse Centrale Catalogus. De NCC bevat ongeveer 15 miljoen titelbeschrijvingen. Het IBL systeem (InterBibliothecair Leenverkeer) is gekoppeld aan de NCC en wordt gebruikt voor de administratie van kopie- en leenaanvragen. Op deze afdeling heb ik overigens ook gewerkt. Dit ter informatie :)

In het begin van de 2.0-ontwikkelingen binnen de catalogus sprak in catalogiseerders die het een absolute horrorgedachte vonden dat het 'gewone' publiek zomaar van alles konden toevoegen aan hun heiligdom. Weg was de controle, de zorgvuldig gekozen trefwoorden zomaar gevandaliseerd met onkundige tags. I chargeer het een beetje maar daar kwam het wel op neer. Hoe sta jij daar tegenover?
BeantwoordenVerwijderenis het bestaan van beide catalogiseermanieren niet het beste. zowel die met tags voor de klanten als de officiele voor de bibliothecarissen.
BeantwoordenVerwijderentechnisch moet dat best mogelijk zijn lijkt me.
@23 dingen ProBiblio
BeantwoordenVerwijderenBegrijp de reactie wel. Elke verandering geeft stof tot discussie, en dat is op zich niet verkeerd.
Maar de titelbeschrijving en de trefwoorden blijven toch onveranderd. De onkundige tags zijn alleen aanvullingen hierop. Of zie ik dat verkeerd :)
Inderdaad ze worden los van elkaar gepresenteerd. Je ziet als gebruiker welk trefwoord door de b bibliotheek is gegeven en welke tag door de gebruikers is toegevoegd. Persoonlijk vind ik die tags niet zo onkundig en juist heel effectief. Vaak een prima aanvulling op de beperkte trefwoorden van Biblion. Soms wordt de tagmogelijkheid gebruikt voor andere zaken. Bijvoorbeeld om aan te geven dat het boek op een leeslijst voor een bepaalde school is geplaatst. Dat kan heel effectief zijn.
BeantwoordenVerwijderen