Web 2.0 maakt het mogelijk om ervaringen en informatie met elkaar te delen via het web. Bij ons op dit moment door het lezen van elkaar blogs, maar ook door te reageren op nieuws- of krantenberichten bijvoorbeeld. Vind het bijzonder hoe deze technologie zich in zo’n korte tijd heeft kunnen ontwikkelen.
Een weblog voor de bibliotheek is ook een leuk medium, om de activiteiten te promoten en deze aantrekkelijk te maken met allerlei gadgets, zoals filmpjes, diavoorstellingen. Een creatief en leuk schrijvende medewerker kan daar met behulp van een fotobewerkingsprogramma iets moois van maken. De foto’s op de website zouden we kunnen delen door ze te plaatsen in een fotoalbum van Flickr of Picasa.
Kort geleden is de functie “mijn bibliotheek” overgegaan op cWise.
Een paar mogelijkheden van cWise: leners kunnen hun eigen favoriete boeken aangeven en die met anderen delen, een eigen profiel inrichten, recensies schrijven, tags toekennen. Heel erg 2.0 dus :)

Leuke bewerking Judith. Het blijft kicken als zoiets dan ook weer lukt. Bij de door jou genoemde mogelijkheden voor 2.0 webtoepassingen voor het werk ga ik helemaal in mee. Maar.......er moet vtv heel goed over de ins en outs nagedacht worden, want als wij er voor gaan, dan moet het ook all the way. Niet na een aantal weken het verschijnsel van wij willen ook zo graag, maar kunnen eigenlijk niet goed mee. Gaan wij een open sollicitatie plaatsen?
BeantwoordenVerwijderenGrappig artikel Judith, al gooi je wel met wat termen die mij nog duizelen hoor! Zoals de QR codes (nog nooit gezien). Je hebt het over "met je mobieltje scannen". Ik loop echt achter op dat gebied, ik heb nog steeds een heel simpel mobieltje, dus weet niet waar je het over hebt, hahaha! En als laatste heb je het over cWise, ook nog nooit van gehoord! Kennelijk staat me nog een hele berg te wachten, hellup!
BeantwoordenVerwijderenIk ben het helemaal met jou en Elja eens. Er zijn veel mogelijkheden voor het toepassen van web 2.0 in de bibliotheek. Via zo'n blog komt het enthousiasme dat er vaak ik ook bij geïnteresseerde klanten terecht. Elja, jij hebt absoluut een punt dat er goed over nagedacht moet worden. Hoe vrij is de medewerker. Wat wordt er allemaal op het blog gezet. Wie gaat of gaan het doen. Het lijkt mij erg veel werk voor 1 persoon. Vooral omdat deze persoon moeilijk bij alle activiteiten in alle vestigingen aanwezig kan zijn. De naam QR code kende ik ook nog niet. Toen ik het plaatje zag kende ik het wel, maar met mijn smartphone heb ik er nog geen gebruik van gemaakt. cWise is de 2.0 catalogus die wij sinds kort aanbieden aan de klanten. Zij kunnen er op taggen, een cijfer geven, een recentie bij een boek zetten. Het ziet er goed uit.
BeantwoordenVerwijderenDe QR codes kun je ook vinden in onze catalogus bij de titelbeschrijving van een boek.
BeantwoordenVerwijderenqr is zeker leuk en ook te gebruiken door de bibliotheek, leuk:)
BeantwoordenVerwijderenik wist nog niet dat ze ook in de catalogus stonden, maar dat is erg handig.
Je gaat met grote stappen door de stof heen. Super! Die QR-codes zijn inderdaad inmiddels ook in de catalogus geïntegreerd, net zoals de sociale media overigens. Maar het kan nog veel slimmer, want alhoewel het lijkt dat we in korte tijd ver gekomen zijn, ben ik van mening dat we nog maar aan het begin staan.
BeantwoordenVerwijderenDe QR code zal niet alleen in de catalogus toegepast worden maar het eerste project met qr codes staat op de planning. Je ziet ze inmiddels steeds vaker o.a. in advertenties van bv. makelaars.
BeantwoordenVerwijderen